Reclamekosten of acquisitiekosten zorgverzekeraars, het verschil

We kunnen er niet omheen, het zijn de overstapweken. Al wekenlang horen we de pakkende slogans over de geweldige wijze waarop de zorgverzekeraars ‘zorg’ geven op radio en tv. Maar ‘Samen voorop in gezondheid en zorg, kies voor zorg die verder gaat, zorg voor de mens of dat is de plus van …’ zien we ook opduiken op al onze social media of welke website we ook bezoeken (gepersonaliseerde advertenties, direct marketing). Deze week kreeg ik zelfs een kaart van een zorgverzekeraar op mijn woonadres. Ik hoefde alleen maar even de QR-code te scannen en zij regelen alles…  

Er wordt al jaren geschreven over deze reclamekosten, maar elke keer weten de zorgverzekeraars ons weer te sussen (marktscan NZa): De kosten dalen , het is minder dan 0,1% van de totale omzet, en bedraagt ongeveer €2,50 van zijn premie op jaarbasis hiervoor. Allemaal waar, maar er zit m.i. ook een andere kant aan het verhaal.

Het is goed te weten dat deze reclamekosten (circa €30 miljoen per jaar) slechts een deel van de totale acquisitiekosten zijn. De totale post Acquisitie is veel groter dan alleen de reclamekosten en bedraagt €238 miljoen. Acquisitiekosten zijn alle verkoopkosten waaronder provisies voor verzekeringsadviseurs/tussenpersonen, callcenters en folders (bron: jaarverslag zorgverzekeraar), reclamekosten vallen ook hier onder. Het is me dan ook een raadsel waarom de NZa in de Monitor elke keer de focus legt op de €30 miljoen reclamekosten. Die kosten zijn immers slechts 13% van de totale acquisitiekosten. Ik kijk er even anders naar.   

Er zijn in Nederland circa 14 miljoen betalende verzekerden (18+). We hebben 4 grote concerns (waar 16 van de 24 zorgverzekeraars onder vallen) die 85% van de markt in handen hebben. Deze concerns hebben dus veel marktmacht en zeggenschap binnen Zorgverzekeraars Nederland. Ze voeren op het oog een felle concurrentiestrijd en besteden daar per jaar circa € 238 miljoen aan.

In werkelijkheid stapt echter maar een klein deel van de mensen over (ca. 1,1 miljoen mensen). De rekensom voor elke individuele overstap ziet er dan totaal anders uit. Kijken we naar alleen de reclamekosten dan kost elke individuele overstap ons als premiebetaler elk jaar € 27,75. Kijken we naar de totale acquisitiekosten, dan kost elke individuele overstap maar liefst € 216 euro op jaarbasis (€ 18 per maand). Dat vind ik verschrikkelijk veel geld…

Posts created 24

One thought on “Reclamekosten of acquisitiekosten zorgverzekeraars, het verschil

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Reclamekosten of acquisitiekosten zorgverzekeraars, het verschil

door Marjet Veldhuis tijd om te lezen: 1 min
1