1998
Instellen van de Commissie Administratieve Lasten (advies over wijze waarop een aanzienlijke vermindering van de administratieve lasten zou kunnen worden gerealiseerd).
2000
Oprichting AdviesCollege Toetsing Administratieve Lasten (Actal) als onafhankelijk en tijdelijk adviescollege. Ze adviseren over de gevolgen van voorgenomen regelgeving op de administratieve lasten voor bedrijven (toetsing).
2004
Op 9 april 2004 komen de ministers Zalm (financiën) en Brinkhorst met het kabinetsplan ‘Aanpak administratieve lasten’. Ook vanuit het ministerie VWS moet de bureaucratie verminderen (ingeboekt voor € 1,04 miljard). Genoemde suggesties daarvoor zijn:
- Het schrappen van nationale bepalingen, andere wet- en regelgeving (€10 miljoen)
- Vereenvoudiging eigen bijdrage AWBZ en verbetering jaarverantwoording, vereenvoudiging wet- en regelgeving (€60 miljoen)
- Afschaffen contracteerverplichting en opheffen machtigingen tussen verzekeraar en aanbieder. Schrappen handelingen uitvoering van de Ziekenfondswet (€150 miljoen)
- Automatiseren informatieverkeer tussen verzekeraar en zorgaanbieder, vereenvoudigen van handelingen in de uitvoering van Ziekenfondswet en de Wet toegang ziektekostenverzekeringen (€ 90 miljoen)
2005
In november 2005 belooft minister Hans Hoogervorst (VWS) ons dat met de invoering van de Zorgverzekeringswet alle niet alleen beter, maar ook nog goedkoper wordt…
“De lastenvermindering voor bedrijven door de invoering van de Zorgverzekeringswet komt €105 miljoen hoger uit dan in de brief van 11 maart 2005 was aangegeven. De totale vermindering van administratieve lasten door de Zorgverzekeringswet komt hierdoor op €432 miljoen”
Als je de brief leest is het optimisme vrijwel grenzeloos en als je de berekening (zie foto) leest is het al duidelijk dat er een ‘winst’ wordt ingeboekt van € 341 miljoen voor de vermindering van administratieve lasten declaratieverkeer (m.i. erg optimistisch), afschaffen contracteerplicht, vervallen informatieverplichtingen en het afschaffen van procedurele toegangsvoorwaarden. Met veel optimisme werd slechts een kostenpost van €50 miljoen voor nieuwe informatieverplichtingen in de Zorgverzekeringswet voor de private zorgverzekeraars ingeboekt.
Wat valt op?
De woorden ‘schrappen’, ‘vereenvoudigen’ en ‘afschaffen’ werden ook in 2004 al veelvuldig gebruikt. Ook het optimisme aangaande resultaten van het beleid was al aanwezig. Tot slot de berekening van de kosten en opbrengsten van de invoering Zorgverzekeringswet. De werkelijke waarheid daarvan zullen we nooit precies weten. Simpelweg omdat de Zorgverzekeraars privaat zijn en we slechts weten hoeveel geld er in de black-box Zorgverzekeraars gaat. Naar wat er in die black-box met het geld gebeurt en wat er weer uitgaat aan geld wat niet aan directe patiëntenzorg (IN de zorg) wordt besteed maar aan werkers AAN de zorg kunnen we slechts gissen.
